Afsprakennota

Algemene afspraken

Boeking reservatie en betaling

Art. 1

Uw reservatie is pas definitief van zodra het Havencentrum uw bevestiging heeft ontvangen.

Art. 2

Het aantal geboekte deelnemers, gidsen en maaltijden wordt aangerekend. Uitzondering: Indien op de dag van de excursie zelf wordt vastgesteld dat er meer deelnemers aanwezig zijn dan bij de reservatie werd doorgegeven, wordt dit hogere deelnemersaantal verrekend op de factuur. Let wel: het Havencentrum behoudt het recht om in voorkomend geval extra deelnemers te weigeren indien de maximumcapaciteit voor de excursie zou worden overschreden.

Art. 3

Uw havenbezoek annuleren, uitstellen of het deelnemersaantal wijzigen is mogelijk volgens volgende voorwaarden:

Eéndagsexcursies of workshops

  • Tot 15 werkdagen voor het geplande bezoek:
    • U kan zonder bijkomende kosten annuleren, uitstellen of het deelnemersaantal wijzigen.
  • 5 tot 14 werkdagen voor het geplande bezoek:
    • Bij annulatie zal 50% van de totaalprijs gefactureerd worden.
    • Bij uitstel gecommuniceerd binnen deze periode zal 10% van de totaalprijs aanvullend gefactureerd worden, ter compensatie van administratieve kosten voor het verplaatsen van het bezoek.
    • Bij verminderen van het deelnemersaantal met meer dan 15% zal voor deze deelnemers 50% van de prijs aangerekend worden.
  • Minder dan 5 werkdagen voor het geplande bezoek:
    • Bij annulatie zal 100% van de totaalprijs gefactureerd worden.
    • Bij uitstel gecommuniceerd binnen deze periode zal 15% van de totaalprijs aanvullend gefactureerd worden, ter compensatie van administratieve kosten voor het verplaatsen van het bezoek.
    • Bij verminderen van het deelnemersaantal met meer dan 15% zal voor deze deelnemers 100% van de prijs aangerekend worden.
  • Tot 2 werkdagen voor het geplande bezoek:
    • Bij annulatie zal 100% van de totaalprijs gefactureerd worden.
    • Uitstel gecommuniceerd binnen deze periode zal 25% van de totaalprijs aanvullend gefactureerd worden, ter compensatie van administratieve kosten voor het verplaatsen van het bezoek.
    • Indien door onvoorziene omstandigheden enkele leerlingen de geplande uitstap niet kunnen bijwonen, kan u zonder bijkomende kosten het deelnemersaantal verminderen met maximaal 15%. Indien meer dan 15% van de groep niet aanwezig kan zijn, zal er alsnog voor 85% van het oorspronkelijke aantal leerlingen worden gefactureerd.

Meerdaagse Havenlandklassen 

  • Tot 2 maanden voor het geplande bezoek:
    • U kan zonder bijkomende kosten het deelnemersaantal wijzigen.
    • Bij annulatie wordt een werkingskost van 20% van de totaalprijs in rekening gebracht.
    • Bij uitstel gecommuniceerd binnen deze periode zal 10% van de totaalprijs aanvullend gefactureerd worden, ter compensatie van administratieve kosten voor het verplaatsen van het bezoek.
  • Minder dan 2 maanden voor het geplande bezoek:
    • Bij annulatie of vermindering van het deelnemersaantal zal 100% van de prijs aangerekend worden.
    • Uitstel gecommuniceerd binnen deze periode is niet mogelijk, behalve door overmacht (zie artikel 9).
Art. 4

Annulatie, uitstel of wijziging van het deelnemersaantal door het Havencentrum

Het Havencentrum behoudt ten allen tijden het recht om op eigen initiatief excursies volledig of gedeeltelijk kosteloos uit te stellen, te wijzigen (inhoudelijk en op vlak van de mogelijke capaciteit) of te annuleren door onvoorziene omstandigheden, zoals overmacht (*), problemen bij een partnerorganisatie (bv. een bedrijf waarbij u op bedrijfsbezoek zou gaan), technische of beschikbaarheidsproblemen met het schip (rondvaart), onoverkomelijke mobiliteitsproblemen of plotse arbeidsongeschiktheid van onze gids(en). Daarbij kan het Havencentrum niet aansprakelijk worden gehouden voor gemaakte kosten voor deze excursie, zoals compensatie voor het busvervoer.

(*) Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle die de nakoming van de verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder worden onder meer verstaan: stakingen, brand, epidemie of pandemie, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden...

Art. 5

Het toevoegen van extra deelnemers is voor alle excursies of workshops steeds onder voorbehoud van de beschikbare capaciteit.

Art. 6

Voor scholen zijn begeleidende leerkrachten gratis à ratio van 1 leerkracht per 10 leerlingen. Indien meer leerkrachten wensen deel te nemen, wordt voor hen hetzelfde excursietarief als voor de leerlingen aangerekend. Wij rekenen erop dat u steeds voldoende begeleiding voorziet, in overeenstemming met artikel 15. 

Art. 7

De betaling van uw havenuitstap loopt als volgt:

Eéndagsexcursies of workshops

Na de excursie wordt de factuur opgestuurd via e-mail. Het gefactureerde bedrag is berekend op basis van de afspraken in artikel 2, 3, 4, 5 en 6 van dit document. Tenzij er op de dag van de excursie zelf wordt vastgesteld dat er meer deelnemers aanwezig zijn dan initieel doorgegeven: enkel in dit geval wordt de factuur aangepast aan dit werkelijk aantal aanwezigen. 

De betaling voor eendaagse programma’s gebeurt maximaal 30 dagen na het plaatsvinden van de excursie, doorgaans via overschrijving. Groepen die hun excursie starten, eindigen of onderbreken voor een lunchpauze in het Havencentrum, hebben ook de mogelijkheid om ter plaatse met Bancontact te betalen. Wij aanvaarden geen cash betalingen.

Meerdaagse Havenlandklassen

Havenlandklassen worden aangevraagd via het inschrijvingsformulier. Na inschrijving wordt u gecontacteerd om een datum vast te leggen. Van zodra deze datum is vastgelegd, wordt u gevraagd om binnen de 14 dagen het voorschot (20% van totaalprijs) te betalen. Pas nadat wij deze betaling hebben ontvangen en u ons een betalingsbewijs hebt doorgestuurd, is uw bezoek gegarandeerd. Vanaf dan wordt het programma verder gespecifieerd. 

De betaling van de overige 80% en eventuele meerkosten (zie artikel 30) gebeurt via overschrijving, maximaal 30 dagen na de excursie. Het gefactureerde bedrag is berekend op basis van de afspraken in artikel 2, 3, 4, 5, 6 en 29 van dit document tenzij er de dag van de excursie zelf wordt vastgesteld dat er meer deelnemers zijn dan doorgegeven. Enkel in dit geval wordt de factuur aangepast aan dit nieuwe aantal.

Art. 8

Vóór uw havenbezoek hebben wij een namenlijst nodig van alle deelnemers. Deze namenlijst dient u uiterlijk 10 werkdagen voor het bezoek per mail aan ons door te sturen. Gelieve de volledige lijst in één document aan te leveren. Voor bustours wordt gevraagd om ook een afgedrukt exemplaar van de namenlijst in tweevoud mee te brengen naar de excursie.

Deze namenlijst bevat:

  • naam en voornaam van elke bezoeker
  • voor sommige bedrijfsbezoeken is het identiteitskaartnummer of de geboortedatum van elke deelnemer vereist, op vraag van het bedrijf in kwestie. Indien nodig zal u hierover voorafgaand per e-mail op de hoogte worden gebracht.

Deze namenlijst wordt voor de volgende doeleinden gebruikt:

  • bij de havenrondvaart is het wettelijk verplicht om een passagierslijst in bezit te hebben bij een controle door de scheepvaartpolitie.
  • voor het bezoek aan een aantal terminals is het een contractuele verplichting voor het Havencentrum om een namenlijst te kunnen voorleggen.
  • in geval van calamiteiten of ongevallen tijdens de excursies en bezoeken.

Het opvragen en verwerken van de persoonsgegevens gebeurt in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving inzake privacy. De namenlijst wordt voor geen enkel ander doel (her)gebruikt. Ten laatste ieder jaar vernietigen wij alle namenlijsten die wij in ons bezit hebben. Alle informatie over hoe wij met persoonsgegevens omspringen, vindt u in onze privacyverklaring.

Art. 9

Overmachtsituaties (o.a. COVID-19)

Annuleren van een gereserveerde excursie door overmacht:

Na de termijn in artikel 3 kosteloos annuleren, uit te stellen of het deelnemersaantal te wijzigen is enkel mogelijk wanneer u bewijs kan leveren dat de wijziging een gevolg is van overmacht (*). 

(*) Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle die de nakoming van de verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder worden onder meer verstaan: stakingen, brand, epidemie of pandemie, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden...

Impact COVID-19:

  • Bijkomende afspraken: Om samen bij te dragen tot een maximale beperking van de verdere verspreiding van het coronavirus gelden er tijdens de activiteit bijkomende maatregelen. Die worden gebundeld in een gedetailleerd draaiboek en overzichtelijke infofiche, die u vóór de uitstap kunt downloaden op onze coronapagina. Elke excursie van het Havencentrum die onder code geel plaatsvindt, moet aan al die afspraken voldoen. Neem dit draaiboek vóór de excursie grondig door en communiceer de nodige maatregelen helder naar de begeleiders, deelnemers en eventuele andere betrokken partijen. Let op: het draaiboek kan op elk moment worden aangepast in functie van de geldende voorschriften. Download en lees dit dus zeker nog eens vlak vóór uw excursie.
  • Gewijzigde groepsgrootte: De maximale groepsgrootte per gids wordt voor de veiligheid verlaagd naar 25 personen, exclusief de gids. Voor excursies die standaard een lagere groepsgrootte hebben dan 25 deelnemers, behouden we dat lagere maximumaantal (bv. het maximumaantal van 24 deelnemers per LEGO® Haven Studio-workshop blijft gelden). Zorg er dus zeker voor dat er per groep van 25 deelnemers (of minder bij die excursies met een standaard lagere groepsgrootte) minstens 1 begeleider aanwezig is, zodat elke groep is voorzien van begeleiding. Verdere afspraken over het aantal begeleiders vindt u in artikel 6 en 15.

Automatisch akkoord met maatregelen, verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid
Elke excursie van het Havencentrum die onder code geel plaatsvindt, moet aan alle afspraken in het draaiboek voldoen. Als u op excursie komt, verklaart u zich dus automatisch akkoord met alle afspraken, rechten en plichten in dit document. 

Gevolgen van het niet naleven van maatregelen
Als een of meerdere afspraken tijdens de excursie niet worden nageleefd door een van uw deelnemers en de veiligheid van onze gids niet kan worden gewaarborgd, behoudt het Havencentrum het recht om de excursie vroegtijdig af te breken, zonder hiervoor enige geldelijke compensatie te voorzien. De excursie wordt dus wel gefactureerd.

Annuleren van een gereserveerde excursie door COVID-19
Indien het Havencentrum beslist om uw excursie te annuleren, zal een van onze onthaalmedewerkers u contacteren om die kosteloos te annuleren of te verplaatsen.

Kan uw excursie wel plaatsvinden, maar wenst u die toch te annuleren, uit te stellen of het deelnemersaantal te wijzigen? In artikel 3 vindt u terug op welke termijn dat kan zonder kosten. Na deze termijn kosteloos annuleren is enkel mogelijk wanneer er bewijs kan worden geleverd dat de annulatie een gevolg is van overmacht door COVID-19. Concreet betekent dit dat wanneer bindende voorschriften vanuit de (lokale, provinciale, gewestelijke of federale) overheid verhinderen dat de excursie plaatsvindt, de excursie volledig en kosteloos geannuleerd (en terugbetaald) of uitgesteld wordt. Maatregelen die uw organisatie zichzelf oplegt en dus niet verplicht of sterk aangeraden zijn door de overheid, zijn geen geldige reden voor een laattijdige annulatie of wijziging en geven bijgevolg geen recht op terugbetaling, vrijstelling van factuur of uitstel van de excursie naar een later moment. Aangezien er gedurende het hele schooljaar 2020-2021 zeker sprake zal zijn van corona-impact, kan annuleren, het deelnemersaantal wijzigen en uitstellen sowieso kosteloos t.e.m. juni 2021. 

Hiermee volgt het Havencentrum als autonoom provinciebedrijf de richtlijnen van de Provincie Antwerpen.

Gedrag en veiligheid

Art. 10

Het Havencentrum en zijn medewerkers zijn niet verantwoordelijk voor ongevallen die tijdens de havenbezoeken, workshops of meerdaagse programma’s zouden voorvallen.

Art. 11

Er worden geen producten of voorwerpen uit de haven meegenomen.

Art. 12

Deelnemers en begeleiders mogen niet onder invloed zijn van alcohol of drugs.

Art. 13

Bezoekers zijn aansprakelijk voor elke schade die ze aan personen, materieel, beplanting of infrastructuur veroorzaken, zowel in het Havencentrum zelf als elders.

Art. 14

De groep dient zijn deelnemers zelf te verzekeren.

Art. 15

Begeleiding

De havengids of educoach van het Havencentrum staat in voor de didactische begeleiding en geeft de nodige veiligheidsinstructies. 

De leerkrachten/begeleiders zijn verantwoordelijk voor het opvolgen van de veiligheidsinstructies en staan in voor de luisterbereidheid van hun groep. Wij verwachten dat u voldoende leerkrachten/begeleiders voorziet voor het goede verloop van de excursie, met als absolute minimum 1 begeleider per 20 deelnemers. Op elke excursiepagina op deze website vindt u onze specifieke aanbevelingen per excursie. Daarenboven staat u zelf in om op basis van de groepsgrootte (die kan verschillen van excursie tot excursie) en het profiel, het doorsneegedrag en de historiek van uw groep op voorhand een verdere realistische inschatting te maken van het exacte nodige aantal begeleiders. Dat aantal begeleiders moet u voorzien tijdens de volledige excursie. In geval van twijfel kunt u ons advies vragen via reservaties@havencentrum.be. De leerkrachten/begeleiders dienen zich te mengen in de groep om de nodige discipline te verzekeren.

Bij sommige activiteiten of workshops verwachten wij bovendien voorkennis of een actieve, begeleidende rol van de leerkrachten/begeleiders.

Gevolgen van het niet naleven van maatregelen: Als een of meerdere afspraken tijdens de excursie niet worden nageleefd door een van uw deelnemers en de veiligheid niet kan worden gewaarborgd, behoudt het Havencentrum het recht om de excursie vroegtijdig af te breken, zonder hiervoor enige geldelijke compensatie te voorzien. De excursie wordt dus wel gefactureerd.

Afspraken voor havenrondvaarten

Art. 16

Lunchen aan boord is niet meer mogelijk.

Art. 17

Noodzakelijke minimumbezetting 

We varen enkel uit indien het aantal betalende bezoekers 50% uitmaakt van de capaciteit van het schip. Wanneer zou blijken dat die minimumbezetting niet kan worden bereikt, kan het Havencentrum ten laatste 15 werkdagen voorafgaand aan de geplande afvaart de excursie kosteloos verplaatsen of annuleren.

Art. 18

Scholen dienen op het aangegeven tijdstip in te schepen. Groepen die de rondvaart missen doordat ze te laat ter plekke zijn, zullen 100% gefactureerd worden.

Art. 19

Rondvaren in de haven is elke dag anders. Net zoals er files op de weg zijn, zijn er ook veel onvoorspelbare factoren op het water. Hierdoor kan de rondvaart soms wat langer duren of wat korter zijn. Het Havencentrum kan hiervoor niet verantwoordelijk gesteld worden.

Art. 20

Indien u gebruik wenst te maken van een havenvignet, geeft u dit aan in het reservatieformulier en moet u het vignet vóór de excursie per e-mail verzenden naar reservatie@havencentrum.be.

Afspraken voor bustours

Art. 21

De groep dient zelf te zorgen voor transport van, naar en tijdens de excursie zelf. Deze bus/minibus moet voorzien zijn van een werkende microfoon voor de gids(en).

Gelieve geen dubbeldekbussen in te zetten. Deze kunnen omwille van moeilijke doorgang problemen veroorzaken tijdens uw rondrit. Bij beperking van toegang of annulatie kunnen wij niet aansprakelijk gesteld worden.

Art. 22

Elke bezoeker heeft een volwaardige zitplaats nodig.

Art. 23

De groep zorgt voor voldoende zitplaats(en) voor de gids(en) in functie van het aantal deelnemers.

Art. 24

Alle deelnemers aan de excursie moeten hun identiteitskaart of paspoort bij zich hebben.

Art. 25

Gelieve voor uw eigen veiligheid stevig schoeisel te dragen om op de kaaien te wandelen. Bij bedrijfsbezoeken is men verplicht een veiligheidshelm- en hesje te dragen. Die worden door het Havencentrum ter beschikking gesteld. Op sommige locaties is het eveneens verplicht veiligheidsoverschoenen te dragen. Deze zullen door het Havencentrum ter beschikking gesteld worden.

Art. 26

Het is ten strengste verboden om tijdens bedrijfsbezoeken foto- of videomateriaal vast te leggen, te roken, te eten en te drinken. Op sommige locaties in de haven, waar de gids dit aangeeft, is dit ook niet toegestaan. 

Afspraken voor LEGO® Haven Studio

Art. 27

Er kunnen maximum 24 jongeren deelnemen aan de workshop in de LEGO® Haven Studio.

Art. 28

De deelnemers en minstens één van de begeleiders hebben reeds voorkennis van de software die LEGO® Education gebruikt voor het programmeren van de robots: LEGO® MINDSTORMS Education EV3 (ofwel de oude EV3 Lab Software v. 1.4.5., ofwel de vernieuwde EV3 Software v. 1.2.2. met Scratch als programmeertaal). 

Art. 29

De begeleidende leerkracht heeft een actieve rol tijdens de workshop. Hij/zij ondersteunt de LEGO®-coach door de leerlingen mee te begeleiden bij het programmeren van de robots.

Afspraken voor de Havenlandklassen

Art. 30

Op sommige lunchlocaties is de aankoop van een drankje verplicht. ’s Avonds kunnen vrijblijvend drankjes aangekocht worden. Deze meerkost zal (tenzij anders vermeld) aangerekend worden op de factuur. 

Art. 31

De leerkrachten staan zelf in voor het nauwkeurig opvolgen van het programma en de verplaatsingen.    

Art. 32

De leerkrachten zijn zelf verantwoordelijk voor een grondige voorbereiding van de activiteiten die zij zelf moeten begeleiden. De specifieke afspraken per activiteit staan in de infofiches van het draaiboek. Leerkrachten worden verwacht deze door te nemen en na te leven. 

Art. 33 

Alle activiteiten zijn onder voorbehoud van beschikbaarheid.  

Art. 34

Artikel 22, 23, 24, 25 en 26 uit ‘afspraken voor bustours’ zijn ook van toepassing op Havenlandklassen.

Afspraken voor Nederlandstalige excursies voor de 3e graad secundair onderwijs: Cardgo

Art. 35

Voor alle Nederlandstalige excursies die voor de derde graad secundair onderwijs bij het Havencentrum vanaf 1 januari 2021 plaatsvinden, zit er een Cardgo-voorbereidingspakket inbegrepen in de prijs. U hoeft Cardgo niet afzonderlijk te bestellen: uw reservatie van een derdegraadsexcursie volstaat. Ook groepen die hun excursie reeds gereserveerd hadden vóór de bekendmaking van Cardgo op 19 november 2020, zullen het Cardgo-voorbereidingspakket ontvangen.

Art. 36

Inhoud van het pakket
Per acht ingeschreven leerlingen ontvangt u één speldoos, met een maximum van vier dozen per boeking, en een infokaartje met de logingegevens voor het online leerkrachtenplatform.

Art. 37

Levertermijn
We sturen u uw Cardgo-pakket ten laatste zes weken voorafgaand aan de geboekte excursie op. Zo heeft u ruim voldoende tijd om de voorbereidende activiteiten uit te voeren in de klas alvorens je op havenpad trekt. Heeft u uw excursie minder dan twee maanden op voorhand vastgelegd? Neem dan contact op met ons onthaalteam op reservatie@havencentrum.be. In dat geval vervalt de ‘regel van zes weken’ en maken we nieuwe afspraken omtrent de levertermijn. Die afspraken die u met het onthaalteam maakt, vervangen de eerstgenoemde.

Art. 38

Annulatie
De excursie op eigen initiatief annuleren kan volgens de voorwaarden opgenomen in artikel 3 (zie hierboven), maar als op dat moment het Cardgo-lespakket al opgestuurd werd, zal dit alsnog in rekening worden gebracht tegen een kostprijs van € 30,00. Indien de excursie niet kan plaatsvinden in geval van overmacht (*) (bv. wegens door de overheid opgelegde coronamaatregelen), wordt het Cardgo-pakket niet aangerekend op voorwaarde dat de excursie wordt uitgesteld naar een latere datum.

(*) Overmacht is elke omstandigheid buiten de wil en controle die de nakoming van de verplichtingen geheel of gedeeltelijk verhindert. Hieronder worden onder meer verstaan: stakingen, brand, epidemie of pandemie, bedrijfsstoringen, energiestoringen, storingen in een (telecommunicatie)netwerk of verbinding of gebruikte communicatiesystemen en/of het op enig moment niet beschikbaar zijn van de website, niet of niet-tijdige levering van toeleveranciers of andere ingeschakelde derden...
Art. 39 Heeft u een excursie per bus gereserveerd? Dan gelden ook de afspraken voor bustours van artikel 21 tot 26.

Afspraken voor de virtuele haventour

Art. 40

Op de virtuele haventours zijn enkel de artikels van toepassing die geen betrekking hebben op een fysieke aanwezigheid in de haven. De volgende artikels gelden wel:

  • Artikels 1, 3, 4 (wat betreft annulatie en uitstel), 5, 7, 9, 14, 15

Bijgevolg gelden onderstaande artikels niet:

  • Artikels 2, 6, 8, 10-13, 16-39
Art. 41

Wijziging in het deelnemersaantal:

Voor deze workshop wordt steeds dezelfde standaardprijs aangerekend, onafhankelijk van het concrete aantal deelnemers, op voorwaarde dat die de maximumcapaciteit niet overschrijdt:

  • Zolang het totaal aantal deelnemers, inclusief de gids en de technisch ondersteunend medewerker van het Havencentrum, beperkt blijft tot 100 deelnemers of minder, hoeft u wijzigingen in het deelnemersaantal dus niet te communiceren naar het Havencentrum.
  • Indien er wel meer dan 100 personen aanwezig zullen zijn tijdens de videocall, moet u dit wel melden, omdat dat aantal de technische capaciteiten overstijgt. In dat geval denken onze medewerkers graag mee over een geschikte oplossing. Het Havencentrum behoudt het recht om in voorkomend geval extra deelnemers te weigeren indien de maximumcapaciteit voor de excursie zou worden overschreden.

Dit document werd aangepast op 22 februari 2021.

Heb je vragen over hoe wij met je gegevens en privacy omspringen? Lees ook onze privacy disclaimer.