In de klas
Nieuw: Speel Van Haven tot Feest!
Enkel op zoek naar een originele instapactiviteit in het thema haven? Dan is onze splinternieuwe havengame, die leerlingen ook tijdens de rondvaart spelen, iets voor jou.
Je leerlingen volgen vier producten de wereld rond, telkens in vijf minigames en afgewisseld met filmpjes. Zo leren ze hoe verse bananen, pannenkoeken, een trampoline en herbruikbare drinkfles van de andere kant van de wereld tot bij hen belanden. Die vier verhalen tonen de voornaamste manieren van transport, opslag en activiteiten in de haven. Veel plezier op havontuur!
Educatieve context: Laat de kinderen individueel of in groepjes een van de vier productflows doorlopen. Vraag hen nadien om hun goederenstroom toe te lichten aan hun klasgenoten en daag hen uit om verder na te denken tijdens een nabespreking. Zo gaan ze een stap verder voor een nóg hoger leerrendement.
Duur: Elke leerling/groep volgt 1 product, bestaande uit 5 spelletjes van elk ca. 2 min, telkens geïntroduceerd door een korte video.
Benodigdheden: computer of laptop met internetverbinding
Verplichte les ter voorbereiding
Wat is een haven? Waar ligt de haven van Antwerpen? Wat zie je er allemaal? Het antwoord op deze vragen ontdekken de leerlingen via dit hoekenwerk. We gebruiken hiervoor verschillende werkvormen. Knippen, plakken en verschuiven om de voorbereiding beter te doen aansluiten bij jouw klas en jullie specifieke context, mag natuurlijk altijd!
Het lespakket bestaat uit:
Deel 1: Handleiding voor de leerkracht
Deel 2: Opdrachtfiches voor de leerlingen (1x printen)
Deel 3: Werkbladen voor de leerlingen (meermaals printen)
Presentatie: Water sta nu toch eens stil (hoekenwerk, hoek 1)
Presentatie: Teamquiz
Optioneel: extra oefeningen en naverwerking
Aan boord maken we samen nog 3 opdrachten uit de vertrouwde doe-koffers. De andere opdrachten kun je downloaden om klassikaal te maken. Hoe je met deze opdrachten aan de slag gaat, kies je zelf. Kies een werkvorm die goed bij je leerlingen past: klassikaal, groepswerk, individueel, verwerkt in een andere opdracht...
In de handleiding voor de leerkracht vind je de opdrachten die we aanbieden, het materiaal dat je nodig hebt en de oplossingen terug.
Knutselen
De leerlingen knippen en plakken een schaalmodel van een container. Op het schrijfvlak vullen ze in welke goederen er in de container zouden kunnen zitten of van welke rederij de container is. Extra uitdaging nodig? Bereken met het rekenblaadje hoe groot een container in 't echt is.
Code ontcijferen
Kraak de code en ontdek welke schepen we je hier voorstellen.
Tekenen
Teken een schip en duid er minimum 5 scheepsonderdelen op aan.
Vlaggen
We gaan aan de slag met 3 vlaggensets. Herken jij uit welk land de 9 vlaggen komen? Dan kun je het codewoord kraken!
Introfilmpje aan boord
We starten de rondvaart met een animatiefilmpje als korte intro tot de haven. Zo herhalen we de belangrijkste begrippen uit de klas. De leerlingen ontdekken het belang van onze haven, de grootte en waar al onze producten vandaan komen. We delen het filmpje graag, zodat je het nadien in de klas nog eens kan bekijken.